Unieke print

Als christelijke school geven we een eigen invulling aan het begrip identiteit. We werken aan de hand van de methode Trefwoord. Actuele vraagstukken en ontwikkelingen in de samenleving worden in de vorm van een thema aangeboden. De eigentijdse verhalen die in een thema aan bod komen, worden afgewisseld met bijbelverhalen. We vinden het belangrijk dat de waarden van de verhalen gebruikt worden in de dagelijkse omgang op onze school.

Soft skills

In deze tijd zien we dat technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Binnen ons onderwijs zijn Ipads en notebooks al niet meer weg te denken. Lesboeken worden steeds meer digitaal aangeboden en de verwerking geschiedt dan vaak ook digitaal.

Naast digitaal onderwijs vinden we de aandacht voor soft skills uitermate belangrijk. Hiermee worden de persoonlijke, emotionele, sociale, communicatieve en intellectuele vaardigheden bedoeld die je overal kunt inzetten. Het gaat dan om taalvaardigheid, vriendelijkheid, inlevingsvermogen, veerkracht en aanpassingsvermogen. Daar tegenover staan de hard skills. Dit zijn de technische en praktische vaardigheden die je nodig hebt om een bepaald beroep of activiteit uit te oefenen.

Kinderen moeten zich ook offline leren ontwikkelen: kleuren, kleien, buiten spelen en vooral veel echte interactie met elkaar hebben. Dit hebben kinderen meer nodig dan digitaal onderwijs. Wat kinderen echt nodig hebben, zullen we ze in eerste instantie offline moeten leren. Om vervolgens die vaardigheden mee te nemen in het digitale leven. We moeten ze de vaardigheid leren om in de digitale wereld zin en onzin te kunnen onderscheiden, integer en beschaafd te blijven en een goede balans te vinden tussen offline en online tijd.